Top 100 Dutch Marketeers

molblog

Marketing Online en Molblog hebben hun Top 100 marketeers weer bekend gemaakt. Beetje jammer dat hun lijst op omzetcijfers in plaats van inventieve marketing gebaseerd lijkt te zijn maar goed. Herwin van den Berg van Heineken is de winnaar…..

1 (1) Herwin van den Berg (41), marketingdirecteur Heineken (8,2) 8,5
Nog steeds een van de meest ondernemende marketeers op deze lijst. Heineken richt sinds vorig jaar de pijlen op de non- en light bierdrinker, met het bouwen van een nieuwe cidercategorie en de komst van Bazar, het nieuwe koffie- en theemerk. En na een experimentele fase wordt ook ‘jouw Heineken’ groot geïntroduceerd; design je eigen Heineken-flesje. En Heineken onderzoekt samen met Google de invloed van zoekmachines op de brandequity.
Dit jaar ook het vernieuwde Heineken.nl, een online retailomgeving met personalisatie, interactie, engagement maar ook nieuwe technische mogelijkheden als RFID. Dat betekent dat Heineken nog meer aandacht moet gaan geven aan retail- en franchisemanagement. De –nog enige- Loca-franchise in Haarlem en Heineken the City zullen wat dat betreft voor genoeg leermomenten hebben gezorgd.

2 (12) Rene Repko (49), marketingdirecteur Hema (7,1) 8,3
Hema sleutelde in 2008 aan een bredere winkelformule. Repko: ‘Je moet kijken welke variant het re-levantst is voor de omgeving. Daarnaast is het merk zo sterk dat je ook winkelvarianten op verschil-lende plekken bij elkaar kunt aanbieden.’ Dus waren daar vorig jaar de high traffic-winkels op stations en een aangepaste formule in Parijs. Ook kwam Hema in 2008 met de televisiecampagne ‘Met liefde gemaakt’, waarbij de focus niet op de lage prijs ligt, maar wat er allemaal voor dat geld wordt geboden. Aan Hema.nl werd ook gewerkt, Repko: ‘Maar dat is vooral onder motorkap, met name op het gebied van supply chain. We hebben echter al wat domeinen kunnen pakken online, denk aan personalized diensten als fotoboeken.’
Vraag is hoe de eigenaren zich houden. Private equity is niet de meest stabiele moeder vandaag de dag. En hoe kan ons nationale symbool verlies lijden, terwijl zo veel goed gaat? Omdat het zijn eigen overname moet financieren en de rentelasten erg hoog zijn. Past dat wel bij het merk?

3 (2) Alfred Levi (46), oprichter/directeur 3MO (8,1) 8,2
Levi adviseert 75 grote en middelgrote marketingbedrijven en is marktleider op het gebied van bran-ded content in Nederland (met ruim 20 projecten voor RTL en SBS). Hij was in 2008 congresvoorzitter van de Nationale Dag Financiële Marketing, medebedenker/organisator en congresvoorzitter van het Branded Content Congres en medebedenker/organisator van het congres “digitaal willen we alle-maal”. In 2008 gaf hij 8 lezingen voor marketing- en communicatieclubs, werd klant Procter & Gam-ble met Ariel genomineerd voor een Effie en klant Quooker voor een AMMA, werd hij de nieuwe voorzitter van het SWOCC-curatorium, bestuurslid van Dance4Life en nam hij zitting in de Raad van Advies van vier marketinggeorienteerde ondernemingen. Levi is al jaren vaste columnist voor Tijdschrift voor Marketing.

4 (4) Hans Hagenaars (47), ING Retail Nederland (7,6) 8,1
Had de afgelopen tijd geen makkelijke baan. Veel kritiek en onbegrip gekregen, met name door de fi-nanciële crisis en het schrappen van het merk Postbank. Lof voor het blijven presteren onder hoge druk. Vindt marketing echt een cijfervak. Je moet uitvinden wat het oplevert en veel testen.

5 (38) Michel Schaeffer (41), marketingdirecteur bol.com (6) 8
2008 was een zeer goed jaar voor bol.com, de retailsite wordt door iedereen momenteel doodgeknuffeld. Tal van prijzen vielen Schaeffer en zijn collegae in de schoot, en Schaeffer is dit jaar genomi-neerd voor Marketeer of the Year 2009. De operatie heeft hij goed op orde. Hij probeert zaken klein en als ze succesvol zijn worden ze snel uitgerold. Echte doe-marketeer, maar kan hij het merk ook voldoende laden?

6 (11) Raymond Cloosterman (44) , oprichter/directeur Rituals (7,1) 8
Rituals heeft inmiddels winkels in tien landen. Er zijn al City Spa’s in Almere en Knokke, maar dat worden er snel meer. En er komt een kledinglijn. Cloosterman: ‘Bij Unilever leerde ik hoe je met miljoenen een plek in het hoofd van de consument kunt kopen. Met Rituals heb ik geleerd hoe je een plek in het hart van de consument kunt verdienen.

7 (19) Leendert den Hollander RM (40), marketing director Homecare West Europa Procter & Gamble (7) 8
Doet het wonderlijk wel in deze harde Amerikaanse marketingschool. Is flexibel in de goede zin van het woord en buitengewoon alert. Heeft het naar zijn zin in Geneve, maar zal toch eens weer moeten uitvliegen. Naar de VS? Of toch Azië of China?

8 Bas van den Berg (41), managing director Campina Nederland (6,9) 7.9
2007 en 2008 stonden voor Campina in het teken van de fusie van Friesland Foods. Budgetten werden in 2008 omhoog geschroefd en dat resulteerde in een flink aantal campagnes voor grote merken. Mona werd geherlanceerd middels de campagne ‘Daar word je blij van’. Ook Optimel kreeg een nieuwe campagne mee, net als Vifit (‘Voel je goed, voel je Vifit’) – Vifit was hierdoor in 2008 de enige stijger in het segment probiotics. Van den Berg -1 van de 10 genomineerden voor Marketeer of the Year 2009- werkt nu aan een nieuwe positionering en campagne voor het Campina-merk, die in mei van start gaat.

9 (22) Roland van Kralingen, oprichter Innoa (6,5) 7,8
Van Kralingen ziet een toenemende belangstelling voor marketing op RvC-niveau binnen ondernemingen. Hij werd al vier maal benoemd in die rol, bij La Perla World, Maandag, Vital Future Group en bij Koeweiden Postma. Richtte Katapult op, dat start-ups helpt bij marketing en positionering. Dat leidde tot participaties in Girls and Brands, Marhaba en Asian Health Cuisine. Voorzitter van de Financial Marketing Awards en co-auteur van 13 Gouden Wetten van Recessiemarketing. Komt dit jaar met een nieuw boek uit, getiteld Emotionele Innovatie.

10 (30) Marc de Swaan Arons (49), oprichter EffectiveBrands (6,2) 7,7
Opende onlangs zijn vierde kantoor in Singapore. Verwelkomde klanten als Sony Ericsson, Lloyds TSB, Lease Plan, Mars, Sara Lee, Smirnoff, J&J, Amex, en het Amerikaanse State Department. Had als vrijwilliger een actieve rol in de Obama-campagne. Sprak in 2008 op het Singapore Marketer Event en won daar ook de Global Brand Leadership Award – Asia 2008. Schreef artikelen voor Advertising Age, The Singapore Marketer, Marketing Week (UK) en Tijdschrift voor Marketing, publiceerde The Global Brand CEO whitepaper en het GSK Leading Global Brands Bulletin.

11 (6) Baptiest Coopmans, managing director Consumentenmarkt KPN (7,3) 7,6
Het schrappen van een aantal merken heeft zijn vruchten afgeworpen: het merk KPN is sterker dan ooit. Wel ziet hij zichzelf steeds meer als een bestuurder en minder als een marketeer. Hij denkt, kortom, aan zijn toekomst.

12 (3) Andrea Ragnetti (49), directeur Consumer Lifestyle, Philips (7,8) 7,7
Ragnetti werd in korte tijd de grote marketingheld van Philips. Hij schoof door naar een hoge post als voorzitter van de grootste divisie. Liet hij marketing te snel in de steek? Vooralsnog beleidt het concern nog steeds het marketingevangelie en dat is voor een groot deel op Ragnetti’s conto te schrijven.

13 (5) Sander van der Laan (40), president en CEO van Giant Carlisle (7,6) 7,6
Is sinds augustus 2008 werkzaam in de Verenigde Staten voor Giant Carlisle, een zusterbedrijf van Albert Heijn. Voor AH verantwoordelijk voor een succesvolle herpositionering, de integratie van de C1000-winkels, de uitrol van nieuwe winkelformats en het rijkelijk strooien met Smurfen en Welpies. In 2006 genomineerd voor Marketeer of the Year. Gaat hij het AH-kunstje in de VS herhalen? Een slimme en gedreven marketeer.

14 (13) Colette Cloosterman-van Eerd (42), commercieel directeur Jumbo Supermarkten (7,1) 7,5
Was in 2008 commercieel directeur, nu formuledirecteur. In deze rol verantwoordelijk voor HR, Marketing, PR, Innovatie en Private Label. Jumbo heeft 2008 met name gebruikt om de organisatie te versterken en te professionaliseren. Jumbo wion vorig wjaar weer verschillende prijzen, en het Jumbo Private uitgebreid met dkw artikelen en voorzien van een nieuw design.

15 (49) Gaby Vreeken (40), vice president marketing Unilever Benelux Foods, Ice Cream en Home en Personal Care (5,2) 7,4
Gaby Vreeken stuurde onlangs alle 100 Unilever-marketeers een etmaal naar een consument. In het ‘Close2Consumers’ programma leefden de marketeers 24 uur lang bij de doelgroep. Zelf bezocht hij een Belgisch gezin, ging met ze naar de supermarkt en ontdekte daar veel nieuwe dingen. Vreeken: ‘Je realiseert je dan toch hoe weinig belangrijk je bent in hun leven.’

16 (8) Paul Postma (57) (7) 7,3
Ontpopt zich steeds meer als de eminence grise van resultaatgerichte marketing. Hij brengt zijn verhaal altijd onderhoudend en relativerend, maar wel met een dwingende en serieuze ondertoon. Twijfel is niet zijn ding. ROI staat bij hem fier bovenaan en veel opdrachtgevers willen hem daarom aan tafel. Postma is weer een zzp-er nadat Capgemini zijn kantoor naar binnenhaalde en hijzelf met zijn merk naar buiten stapte.

17 (9) Muriel Arts (44), voorzitter NIMA (7,1) 7,1
Sinds 2008 voorzitter van het Nima en tot vorig jaar directeur marketing Consumentenmarkt bij KPN. Kan de voorzitter van ‘s lands grootste marketingvereniging van het land geen baan hebben? Ja, dat kan. De voorzitters waren in het verleden ook gepensioneerde topmannen van Heineken en KLM. Dus dan kan Arts het ook als veertiger in between jobs met een hart voor marketing. Geen haantje, dus wat minder prominent op menig podium. Maar wel met hart en ziel voor het vak. Profiel kan evenwel nog scherper en uitgesprokener.

18 (23) Goos Eilander, directeur Trendbox (6,5) 7,1
Kocht in 2008 zijn Trendbox weer terug uit de STA Groep en zette de BrandFuel Academy op, samen met Leo van Sister en Mike Dijkstra Taurel. Publiceert in Elsevier Retail, op de radio bij Kassa Radio, een panellidmaatschap bij NCRV’s Standpunt Café. Ontwikkelde voor Heinz een internationaal traject voor een nieuwe positionering van dit merk (budget 50 miljoen). En werkte aan nieuwe positioneringen voor Honig, Roosvicee, Lessini, Koninklijke de Ruijter en Karvam Cevitam.

19 (7) Frank Weijers (44), senior vice president marketing operations Unilever Europa Foods, Ice Cream, Home en Personal Care (7,2) 7,1
Weijers wordt in zijn nieuwe functie de schakel tussen de marketing verkooporganisaties en de categorie-organisatie in Europa. Primair is hij verantwoordelijk voor het portfolio- en innovatiemanagement binnen Unilever. Hij was hiervoor managing director Unilever Home en Personal Care Benelux. Weijers is genomineerd voor Marketeer of the Year (2006), werd door het Unilever partnership met NOC*NSF en de Omo Buitenspeelbond-initiatief in 2007 Sponsor Personality of the Year en Sportmarketeer of the Year. Dit jaar trad hij toe tot het bestuur van de Johan Cruyff Foundation.

20 (20) Maton Sonnemans, partner VODW Marketing (6,9) 6,9
Initiatieven in 2008: het weblog FuturEyes, innovatienetwerk Yellow Cats. Publiceert, onder meer in Tijdschrift voor Marketing. Schreef samen met VODW-partner Patrick Ruijs het boek Dutch Magic, over ondernemende marketing en marketeers. Is bestuurslid van het Nima Expertiseplatform Marketing Financièle Diensten, was de afgelopen 8 jaar lid van jury Nationale Contact Center Awards, de laatste 2 jaar als voorzitter.

21 (16) Alexander Ribbink (45), voorheen marketingdirecteur TomTom (7) 6,9
Ribbink zetelt sinds kort in het bestuur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij is ook voorzitter van de Effie-jury en lid van de jury van de Marketeer of the Year prijs. Hoeft niet meer te werken, was op het juiste moment op de juiste plek. Werd Marketeer of the Year, Reclameman van het Jaar en spekkoper toen TomTom naar de beurs ging. Nu prettig freewheelend.

22 (21) Leo van Sister (55), oprichter Merkcommissarissen (6,6) 6,7
Startte in 2008, samen met Goos Eilander en Mike Dijkstra Taurel, The Brand Fuel Academy. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Sponsorringen en de Van Speijk Innovatie Prijs, is hij lid van het SWOCC-curatorium, voorzitter van de raad van commissarissen van Thazza BV, hoofdredacteur van Coolbrands, the Guru Book en lid van de adviescommissie van het ROI-congres van Spot in 2008.

23 (25) Jacqueline Smit (44), marketing director consumentenmarketing PC, Web en Mobiel binnen Microsoft (6,4) 6,7 Smit heeft als taak haar divisie te laten groeien naar een consumenten georiënteerd bedrijf, met als belangrijkste merken Windows, Windows Mobile, MSN, Windows Live (o.a. Hotmail, Messenger) en Office. Drie projecten moeten daar de komende jaren voor zorgen: de bouw van een consumentenplatform als ‘voorportaal-op-maat’ naar de verschillende Microsoftsites, de ontwikkeling van een waardepropositie en positionering voor Windows als hoofdmerk en ten derde een ROI dashboard. Smit is jurylid bij de Spin Awards en AMMA en vanaf oktober 2009 voorzitter van de MWG.

24 (43) Mark van Eck RM (42), oprichter/algemeen directeur Business Openers (5,9) 6,7
Co-auteur van het boek Internal Branding in de praktijk. Werkte het afgelopen jaar voor The Greenery (langetermijnstrategie en merkpositionering), KPN Hi (merkpositionering en internal branding), PriceWaterhouse Coopers (idem) en de VVV (merkpositionering). Tevens voor ABN Amro, Albert Heijn, Vrumona, de VVD, Avro en het Spaarne Ziekenhuis. Al het werk resulteerde in een omzetgroei van 20 procent voor Business Openers. Heeft een eigen koffiemerk: Medellín. Van Eck sprak op verschillende congressen over Internal Branding en is voorzitter van de Nima Internal Branding Expertgroep.

25 (28) Karin Hille (46), marketingdirecteur Centraal Beheer (6,3) 6,7
Karin Hille vertrok begin dit jaar bij Rabobank Nederland, waar ze marketing directeur was, om te starten bij de Achmea-dochters, Centraal Beheer en FBTO, als directeur marketing en sales. Vorig jaar ontving ze nog de Financial Marketing Award.

26 (27) Jacques Kuyf (49), CEO FD Mediagroep (6,4) 6,6
Dankzij de recessie stijgt bij het FD de oplage maar daalt ook het aantal advertenties. Zijn adverteerders bevinden zich nu eenmaal in de hoek waar het eerst de klappen vallen. Aan Jacques Kuyf de opdracht om dit jaar met hét verdienmodel voor de krant van de toekomst te komen.

27 (15) Tex Gunning (58), Akzo Nobel (7) 6,6
Zijn verhalen blijven bevlogen en nooit saai. Altijd weet hij marketing in een breder kader neer te zetten met veel gevoel voor menselijkheid en MVO. Inspirator bij uitstek, niet echt een-op-de-winkel-passer. Na jarenlang Unilever, werd hij de baas van Vedior en viel tijdens zijn kennismakingsrond voor de avances van Randstad. Echter exit toen Vedior en Randstad fuseerden. Nu lid van de raad van bestuur van Akzo waar hij nu verantwoordelijk is voor de verfbusiness. Waar kan hij daar zijn mensen-verhaal kwijt?

28 (32) Rik Riezebos (48) algemeen directeur EURIB/European Institute for Brand Management en managing consultant Brand Capital (6,1) 6,6
Schreef in 2008, samen met Jaap van der Grinten, het boek Positioneren. Is programmadirecteur van de Master of Brand Management (MBM) en 1 van de 4 kerndocenten van de Master of Design Management (MDM). Innovatieve bijdrage: ´Dat ik academische merkenkennis voor de praktijk toepasbaar heb gemaakt door onderzoek, publicaties, symposia (Brand Genetics) en twee masteropleidingen. Riezebos schreef vorig jaar een analysemodel voor KPN Hi en hielp de Protestantse Kerk Nederland pro-deo met het merk- en communicatiebeleid.

29 (-) Geert van Kuyck, CMO Philips 6,6
Waar zijn voorganger Andrea Ragnetti hoger in de organisatie zat, weet Van Kuyck zich te profileren met zijn Net Promoter Score. Hij kreeg voor elkaar dat de Philipsmanagers afgerekend worden op de NPS-score (zou u dit merk aan uw vrienden aanraden?) En gezien de complexiteit van de organisatie is dat geen gering succes. Hij heeft ook de lange adem én het diplomatieke gevoel die deze taak binnen deze organisatie vraagt. Heeft het geluk dat topman Kleisterlee hem steunt.

30 (36) Harry Odenhoven (47), directeur Group Online Vodafone (6,1) 6,5
Was in 2008 actief in mobile communities als Mobile Monday, Open Mobiel Internet (OMI) (openmobielinternet.nl), voor Picnic met de Mobile Clicks Competitie, het IAB (voorzitter adviesraad en de mobile advertising taskforce), zette mobiel internet binnen Vodafone verder op de kaart met onder andere campagnes voor mobiel werken en laptop internet. Zocht 200 marketeers voor de nieuwe Vodafone-vestiging in Amsterdam, introduceerde nieuwe marketingtechnieken (web pr en blogging) en wegen tot betere klantinteracties (middels e-care en e-fora). Vanaf 1 april werkzaam in Londen, met wereldwijde verantwoordelijkheid voor internet binnen Vodafone.

31 (29) Egbert van Acht (44), CMO Philips Consumer Lifestyle (6,3) 6,3
In een markt waar techniek steeds meer een commodity wordt, richt Philips zich op productbeleving, met een hoofdrol voor design en marketing. De divisie Consumer Lifestyle toog onlangs dan ook met 4000 werknemers richting winkels, om het personeel en de consument te overtuigen van meerwaarde van Philips-producten. Bij de wereldwijde mediacampagne om Philips-apparatuur te promoten, wordt onder andere gebruik gemaakt van blinde tests.

32 (14) Jeroen de Bakker, mede-oprichter/mede-directeur 2009 en BrandWebbing (7) 6,3
Een succesvolle introductie van EredivisieLive (succesvol omdat er meer abonnees werden geworven dan vooraf bepaald). De Bakker: ‘De introductie was een mooie combi tussen merkcommunicatie aan de ene kant en kei harde ‘lead generation’ & slimme online media-inzet aan de andere kant.’ In 2008 startte De Bakker samen met Rembrandt Smids BrandWebbing; bureau voor nonspot online advertising. Eerste klanten: WE en Danone. Vaste adviseur van Hyves, Mars en Webads.

33 (33) Pim van der Feltz (45), country manager Google Nederland (6,1) 6,1
Van der Feltz is verantwoordelijk voor alle Google-activiteiten in Nederland, waaronder de verdere uitbreiding van het Google Nederland team en het ontwikkelen van nieuwe online marketing-strategieën. Recent deed hij onderzoek naar het effect van online marketing op merkbekendheid (in samenwerking met onder andere Heineken. Van der Feltz spreekt regelmatig op congressen, universiteiten en business-scholen om het internet als effectieve marketing- en communicatiemiddel op de kaart te zetten.

34 (81) 34 (81) Bas Verheijen (40), marketingdirecteur Schuitema (4) 6,1
Verheijen stond vorig jaar zo verstopt in deze lijst, dat veel collega-marketeers in de veronderstelling waren dat hij er niet eens opstond. Van deze man wordt de komende jaren heel veel verwacht.

35 (10) Frans Cornelis (52), managing director Group marketing & Communications Randstad Holding (7,1) 6,1
Hoogste marketing en communicatie verantwoordelijke in de Randstad groep, maar ook verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de fusie tussen Randstad en Vedior en een enorme rebranding, ‘Met afstand de grootste en meest complexe rebranding operatie is die in de afgelopen 10 jaar vanuit Nederland en door een Nederlandse marketeer is ontworpen en aangestuurd’, aldus Cornelis.

36 (34) Bas Verhart (37), directeur Media Republic (6,1) 6,1
Won in 2008 de Coq d´Honneur en was genomineerd voor reclameman van het jaar. Mede-oprichter en organisator van Picnic en The Green Challenge, een internationale prijsvraag met 500.000 euro in de prijzenpot, in samenwerking van de Nationale Postcodeloterij en Richard Branson. Neemt deel aan het Innovatieplatform, dat langetermijnstrategieën wil bedenken voor de creatieve industrie. Won met Media Republic internationale prijzen voor TommyTV van Tommy Hilfiger, deed online en brand activation campagnes voor KPN, Unilever, Philipse en Samsung.

37 (35) Stephan Fellinger (42), adviseur interactieve marketing (6,1) 6
De interactieve wereld is complexer dan ooit. Na 20 jaar internet is Fellinger, oprichter van de Spin/awards en Blogo.nl) dan ook geen specialist meer, maar een generalist, volgens hem typerend voor de ontwikkeling van het vakgebied. Fellinger deelt continu kennis en is een actief bruggenbouwer tussen de interactieve en de traditionele wereld. ‘Vooral het laatste is hard nodig, wanneer we de verschillende werelden willen laten profiteren van elkaars kennis. Nu dreigen deze werelden juist uit elkaar te drijven.’

38 (26) Raymond Spanjar (32), oprichter Hyves (6,4) 6
Hyves is heer en meester in Nederland. Het social network was er vroeg bij, en de Nederlanders zijn tevreden met de verschillende diensten, zoals ‘krabbels’. Ondanks de sneue aftocht van MySpace komen er nu toch andere social networks aan. Hoe lang houdt Hyves zijn koppositie nog?

39 (18) Cor Molenaar (58), oprichter-directeur eXQuo (7) 6
Molenaar sprak onlangs nog op het TCD-congres, over de winkelstraat in onze veranderende samenleving. De man van RFID en e-commerce. Zijn boek over de veranderende wereld en hoe bedijven hiermee om moeten gaan, verschijnt medio 2009.

40 (31) Franc Reefman RM (51), directeur marketing Friesland Foods (6,1) 6
Eerder bij Douwe Egberts verantwoordelijk voor Senseo, en pakte dat bij Friesland Foods weer op met een pad-houder voor warme chocomel. Zit in het bestuur van stichting Ik Kies Bewust,

41 (-) Sheila Struijk, vp consumer lifestyle Philips 6
Binnen het team van Egbert van Acht is zij de drijvende kracht achter de nieuwe consumer insight driven marketingstrategie van Philips.

42 Paul Moers, managing partner High Value 6
Moers is de meest geciteerde merkendeskundige van dit moment, en een specialist als het gaat om huismerken. Als kranten iets willen weten over Albert Heijn, Unilever of het nieuwe merk ING, dan bellen ze met Paul. Moers was als regionaal directeur zuidoost-Azië verantwoordelijk voor de bakkerijproducten van Unilever. Bij Albert Heijn waren dat agf, kant-en-klaar en kruidenierswaren.

43 (39) Rob Heesen (37), marketeer food & horeca divisie HEMA (6) 6
Bouwde het afgelopen jaar de foodpropositie van de HEMA uit door uitbreiding van het assortiment en een nieuw verpakkingsdesign (twee ADCN nominaties voor ijs en cereals), de invoering van eenheidsprijzen op banket, na vleeswaren, kaas en brood. Ook de horeace kreeg een make-over, met onder andere de opening van de eerste stand-alone take away’s op stations en binnensteden (in december in Utrecht CS, vanaf mei op station Amsterdam CS en in de binnenstad Amsterdam). Heesen sprak op het GS1 congres, het jaarcongres private label vs merkartikel, het fooddesign congres en vision on food.

44 (42) Eric-Jan Doorenbosch (47), manager consumentenmarkt mobile Hi (5,9) 5,9
Dit jaar één van de 10 genomineerden voor Marketeer of the Year. Introduceerde de Hi Society. Winnaar Gouden Spin Award Beste Online Campagne met “Dinges”, winnaar Graham Telecom Awards beste website (Hi.nl) en beste Shop Communicatie ( Hi-shops), nominatie Marketing Excellence Award Nima met case Hi Society ( Connected Customer), en een SAN Nominatie voor Consistent Accent met Hi.

45 (73) Tom Heidman (50), bestuursvoorzitter Schuitema (4,5) 5,9
Hiervoor was Heidman ceo van Logo International (waarin de merken O´Neill, Van Gils, Frans Molenaar, Salty Dog en Cakewalk), en bestuursvoorzitter van Retail Network; een werkmaatschappij van investeringsgroep CVC Capital. Retail Network was voor de komst van CVC eigenaar van onder andere Scapino, Kijkshop, Prenatal en Perry Sport. CVC heeft ook een meerderheidsbelang in Schuitema.

46 (41) Aad Storm (37), business developer BVH dienstencommunicatie (5,9) 5,9
Storm zette hij zijn tanden in het vinden van een compleet nieuw businessmodel voor Eneco: het leveren van diensten in plaats van alleen maar leveren van energie. Concreet leverde het een pilot op samen met stichting Natuur en Milieu, waarbij windturbines op zee eigendom worden van coöperaties. Tegenwoordig doet Storm hetzelfde voor BVH Dienstencommunicatie. Hij werkte –onder andere samen met Wubbo Ockels- mee aan een innovatief ontwerp voor de Afsluitdijk.

47 (51) Oscar Diele (39), CMO Spil Games (5,2) 5,9
Oscar Diele was tot 1 mei vice president e-commerce bij TomTom, waar hij zich bezig hield de ontwikkeling van content & services voor de circa 30 miljoen TomTom gebruikers werelwijd. Hoogtepunten in 2008: de lancering van HD Traffic (verkeersinformatie in combinatie met o.a. Vodafone), de lancering van ‘s werelds eerste ‘connected’ navigatiesysteem (TomTom GO 940 LIVE), de lancering van een online route-planner met up-to date verkeersinformatie op routes.tomtom.com (na 1 maand al meer dan 1 miljoen unieke bezoekers), de lancering van een content sharing platform (TomTom HOME). Maar vanaf 1 mei dus CMO bij Spil Games, waar hij de taak krijgt om het enorme bereik van de 50 gameportals nu eens goed te kapitaliseren.

48 (70) Paul Vreeburg RM (43), algemeen directeur BelCompany (4,7) 5,8
Vreeburg startte in 2008 met een nieuwe discountformule: Telefoonkopen.nl. BelCompany zelf kreeg een herpositionering en een nieuw winkel- en communicatieconcept. Het bedrijf won recent de Connexie Jaarprijs voor Beste Retailer (categorie personeel) en was telecomretailer van het jaar bij Elsevier Retail.

49 (24) Marcel Beerthuizen (48), mede-oprichter 2008 (6,5) 5,8 Inmiddels weg bij bureau 2009. Te veel partners en te veel discussie. Beerthuijzen heeft een enorm netwerk in sportsponsoring. Zal daar wel weer ergens opduiken. (Toevoeging: Beerthuizen is per 18 mei de nieuwe directeur van SOS-Kinderdorpen)

50 (53) Andy Mosmans RM (43), directeur Ara Groep (5,2) 5,7
Ara Groep samenwerkende communicatiespecialisten is via het TBWA/Worldwide netwerk onderdeel van Omnicom. Mosmans richtte ook Creative Direction Group op, waarbinnen het MVO-initiatief BrandAid werd ontwikkeld. Was eerder werkzaam bij Philips, FHV BBDO en FHV Group, is columnist bij Het Financieele Dagblad en Management Scope, publiceert in (internationale) vakbladen en is gastdocent aan de Erasmus Universiteit, voor het vak innovatieve branding. Kerndocent postdoctorale leergang Merkenmanagement aan de Academie voor Management en de Rijksuniversiteit Groningen. Schreef meerdere boeken, meest recent een bijdrage aan Branding NL , in 2008.

51 (84) Aliette van der Wal RM (36), senior director marketing Health and Welness (4) 5,7
Voor Philips werkte Van der Wal bij Procter & Gamble, onder andere voor Ariel (‘draai naar 30’), Dash (freshness herpositionering), Dreft kleurwasmiddel en ze deed het grondwerk voor de lancering van Lenor wasverzachter. Ontving meerdere vakprijzen voor de lancering van Dreft vaatwastabletten. Van der Wal is een actief bestuurslid bij het Nima.

52 (63) Esther van Zeggeren, directeur marketing strategie en innovatie voor KPN Zakelijke markt (5) 5,6
Van Zeggeren realiseerde verschillende pilots op basis van consumer insights en een Net Promotor Score programma, zorgde voor de implementatie van een CRM-programma en bracht MVO in de onderneming, door het programma Het Nieuwe Werken.

53 (93) Niek van Exel, general manager Danone Baby Nutrition in Thailand (3,5) 5,6
Van Exel was general manager Danone Nederland. De campagnes voor Actimel en Activia ontvingen beide Effies (Actimel 2007, Activia 2008). In 2008 jurylid bij de Effies en de AMMA. Doet mee aan een joint venture met Marcel Boekhoorn & Cees Van der Hoeven en ontwikkelde een machine-innovatie voor zuivelproducten. De komende maanden zal een test starten in twee Europese landen, waaronder Nederland. Hij is zelf ook ondernemer: startte bakfietsenshop Babboe.nl.

54 (66) Marcel Belt, marketingdirecteur Reckitt Benckiser (5) 5,5
Reckitt Benckiser zal het marktaandeel van de meeste producten in 2008 sterk groeien. Belt was dit jaar 1 van de 10 genomineerden voor Marketeer of the Year, en is oprichter en jurylid van de “Studenten Ondernemers Prijs”, een prijs gericht op studenten die naast hun studie ook een onderneming op hebben gestart.

55 (44) Harry de Haas (43), marketingdirecteur Vrumona (5,8) 5,5
Innovaties in 2008, beging 2009: Sourcy Piet Boon, Crystal Clear Shine, Sisi Fruitwater, 7UP Citrus Splash en Vita-minwater van Sourcy. Successen in 2008: Crystal Clear event Women in Control/Microkrediet, Sourcy.nl: (winnaar Grand Prix Webcommunication Award 2009) en HiHi met SiSi, eigen TV show ism Nickelodeon met wekelijks tussen de 100.000 en 150.000 kijkers. Daarnaast geeft hij ook af en toe gastcollege op de Erasmus universiteit op het gebied van innovatie.

56 (-) Luc Suykens (45) directeur Procter & Gamble Benelux 5,5
In 1989 gestart bij Procter & Gamble als brandmanager binnen beauty care. In 1998 wordt hij marketing director global strategic planning voor een ‘1 billion dollar brand’. Van 2000 tot 2003 stuurt hij vanuit Genève de West- Europese categorie wasverzachters (Lenor) aan, evenals wasmiddelen voor de Benelux. Luc Suykens is Marketing Director bij Procter & Gamble Benelux, verantwoordelijk voor de Marketing en Media capability in de Benelux. Hij was Belgisch Marketeer van het Jaar in 2004, voorzitter van de UBA en zit in de Belgische Effie jury.

57 (50) Beate van Dongen Crombags, partner VODW Marketing (5,2) 5,3
Binnen VODW is Beate verantwoordelijk voor de adviesgroep Marketperformance, die zich bezig houdt met het klantgericht maken van organisaties. Multichannel contactstrategieën, sales excellence programma´s en consumentensafaris´s. Jurylid van NCCA (Nationale Contact Center Awards), columnist in Marketing Tribune, artikelen in Tijdschrift voor Marketing en Telecommerce Magazine.

58 (55) Adriaan Thierry (37), sales- en marketingdirecteur Red Bull Air Race World Series (5,1) 5,1
Thierry heeft veel tijd gestoken in een interactieve strategie. Dit jaar zal zich dat gaan terugbetalen. Veel nieuwe gaming (o.a. op iPhone en Sony Home) en community activiteiten. De fangroups op met name Facebook, Twitter en YouTube groeien dagelijks met honderdtallen. Het blijft voor Air Races een uitdaging om nieuwe sponsoren aan te trekken. Toch hebben onder andere Blackberry, Star-wood en Casio zich als sponsor voor 2009 gecommitteerd.

59 (52) Harry Dekker (51), mediadirecteur Unilever (5,2) 5,1
Onder zijn leiding verkennen de merken van Unilever brand activation, social media en word-of-mouth. Kapte dit jaar resoluut met Life & Cooking, en is nog op zoek naar een passende vervanger.

60 Frank Rovekamp (53), CMO Vodafone 5,1
Frank Rovekamp is sinds 2006 Cmo bij Vodafone, standplaats Londen. Hij kwam bij Vodafone als marketing director, in 2002. Daarna nog even CMO geweest bij Vodafone Duitsland. Voor het telecombedrijf werkte hij als CEO bij Beyoo en was hij CMO bij KLM.

61 (67) Edgar Jorissen, marketingdirecteur Nike (4,8) 5,1
Nike zal het altijd goed blijven doen, en dat komt door de perfecte marketingmix en het oppakken van nieuwe trends. Nike focust zich nu op de experience en richt zich op hardlopend Nederland, met een volledig geintegreerde campagne. Als je nu nog niet gaat rennen…

62 Herberth Samsom, ex-managing director DDB en mede-oprichter InShared 5
Onder andere managing partner van DDB Amsterdam (voorheen Result DDB), van 1995 tot 2008. Nu in het nieuws door de oprichting van InShared, samen met Felix Tenniglo, een self-service internetverzekeraar waarbij winsten worden terugbetaald aan de klanten.

63 Fokke de Jong van SuitSupply, 5
SuitSupply won vorig jaar de Nima Marketing Excellence Award, ondanks het feit dat SuitSupply helemaal niet aan marketing doet, aldus De Jong. Maar aangezien marketing steeds meer ondernemen wordt, hoort hij zeker in deze lijst thuis. Collega’s zouden best een beetje van zijn lef willen hebben; zomaar winkels openen in het hol van de leeuw, Londen.

64 (77) Peter Vertregt (46), commercieel directeur SBS (4,3) 5
Vertregt was jarenlang marketingdirecteur van Heineken, maar marketing-Nederland verloor hem wat uit het oog toen hij voor de commerciële omroep ging werken. Toch heeft hij van de omroepen SBS6, Net5 en Veronica echte merken gemaakt.

65 (86) Mariken Kimmels (38), marketingdirecteur Heinz Benelux (4) 5
De Heinz-merken zijn sterker gepositioneerd. Dat gebeurde met heel veel productintroducties, TV campagnes en below the line-aanpakken. Dit alles heeft geresulteerd in een merkengroei. Kimmels: ‘Daarnaast wilde ik marketingtalent verder ontwikkelen, want dat is een steeds schaarser goed te worden in Nederland. Een conceptueel sterke marketeer met ook nog eens goede business sense, daar zijn er niet veel van. Vandaar dat we ons zowel intern gericht hebben op het opleiden van mensen via de Heinz marketing academy als extern sponsoren van de BrandFuel academy.’

66 (57) Onno Maathuis (40), merkadviseur en partner BR-ND Positioneringsgroep (5) 5
Is als enige niet-wetenschapper lid van het Editorial Board Corporate Communication Review, een wetenschappelijk tijdschrift voor reputatie. ‘Ik zie op projectniveau dat we steeds vaker worden betrokken bij organisatorische veranderingen en fusies. Verbreding dus: van marketing en communicatie naar strategie, organisatie en cultuur (hoe krijgen we alle interne en externe doelgroepen mee).

67 (-) Mark Woerde, directeur Lemz
Heeft al jaren een geheel eigen kijk op marketing en activatie, die zo langzamerhand door de rest van marketing Nederland stiekem toch een beetje wordt overgenomen. 4,9 x

68 (87) Michiel Muller (45), oprichter Biedenenwonen.nl (3,7) 4,9
Samen met Marc Schröder oprichter van Tango en RouteMobiel, de enorme teek in de pels van de ANWB. En iedereen kijkt altijd reikhalzend uit naar hun nieuwe projecten. Want het duo heeft een neus voor trends en business opportunities. Timmert nu met een woonsite aan de weg.

69 (61) Mylène Heystek (44), director Coffee Innovations Global Brands Sara Lee (5) 4,8
De campagne ‘Zwitsal, we weten hoe het voelt’ werd in 2008 bekroond met een zilveren Effie. Heystek werkt momenteel als director Coffee Innovations aan een Benelux-lancering van een ready-to-drink icecoffee-range.

70 (56) Günther Vogelpoel (38), directeur consumentenmarkt Tele2 (5,1) 4,8
In 2008 werd Tele2 de vijfde breedbandaanbieder in Nederland, ten koste van XS4all. Tele2 behaalde de eerste plaats bij de Consumentenbond als beste internet serviceprovider. Het bedrijf bewerkt nu de Nederlandse consument met de crossmediale campagne ‘Frank the Black sheep’. Daarnaast ontwikkelde het een nieuwe corporate identity, weer gebaseerd op het profiel van pricefighter.

71 (45) Onne Gerritsen RM (61), partner Science & Strategy (5,8) 4,8
Samen met Meme Bartels partner van Science & Strategy. Dat bureaus is sinds januari opgegaan in Logica Management Consulting opgegaan, alwaar 10 consultants de Strategy and Marketing praktijk gaan opzetten.

72 (96) Felix Tenniglo, mede-oprichter InShared (3,3) 4,8
Ex-directeur commercie Centraal Beheer: even Apeldoorn bellen. Richtte vorig jaar samen met Hertberth Samsom een innovatieve verzekering op.

73 (47) Peter Koolen (48), nieuwe eigenaar foodbedrijf Elvee, ex-marketing director Beiersdorf (5,8) 4,7
In oktober als directeur gestart bij chocoladebedrijf Elvee. Koolen wil het merk dit jaar verder laden en investeren in merkbekendheid, onder andere door Elvee te presenteren op de Libelle Zomerweek.

74 (48) Helen van Trierum (42), marketing manager Ikea (5,6) 4,7
Een dodelijk ongeluk op het parkeerdek en een bommelding. Ikea was in 2008 ook niet meer het sterkste merk, en dan gaan partijen als Ikea-hacker en Parts of Sweden er ook nog met je merk vandoor. Is dat erg? Nee, eigenlijk is het alleen maar koren op de molen van de campagne ‘design your own life’ en de Husselen-campagne.

75 (72) Erik Beenen (41), marketingdirecteur NS Reizigers (4,5) 4,7
Beenen werkte voor T-Mobile (o.a. Wendy’s Wereld) maar startte in 2008 als freelance marketeer voor Boer & Croon Nextrategy (o.a E.on als klant). Vanaf 1 januari 2009 weer in vaste dienst bij de NS, waar hij zich gaat focussen op innovatie, distributie, base management, merk en ROI. Na een reorganisatie zal hij zich als eindverantwoordelijke richten op marketing en sales in de consumentenmarkt. Docent aan de Brand Fuel Academy.

76 (58) Carel de Jong (48), regional vice president marketing Sara Lee (DE) (5) 4,6
Hiervoor Regional VP Marketing bij Sara Lee International en Marketing en Business Unit Director bij Unilever. Maar het gaat niet echt lekker in Utrecht. douwe Egberts heeft last van de huismerken en de crisis, en moet banen schrappen. En de divisie Household & Body Care staat ook al te koop, onder andere Unilever heeft belangstelling.

77 (62) Rene Frijters (49), DSB Bank (5) 4,6
Was samen met Peter Verhaar een van de oprichters van Alex, werd Marketeer of the Year 2004, maar werd overbodig toen de Rabobank Alex verkocht aan Binck. Na een jaar vrijwilligerswerk in Afrika is hij weer begonnen, bij DSB Bank.

78 (64) Aline van Keulen (29), marketingcommunicatiemanager KPN Zakelijke Markt (5) 4,5
Ontving in 2008 voor de Goeiemoggel-campagne onder andere Dagbladgoud (bedankadvertentie ´Gouden Koekie´), twee ADCN-lampen (goud voor televisiecommercial en zilver voor goeiemoogle.nl), een gouden Esprix, twee San-accenten (voor geïntegreerde communicatie en dienstverlening), een European Integrated Marketing Communication Award en twee nominaties- voor een Effie en een Cannes Lion.

79 (-) Joris Aperghis (41), CMO G-Star 4,5
Hiervoor algemeen directeur bij MTV Networks. Bij G-Star wereldwijd verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten van het jeansmerk.

80 Jan Willem Sieburgh, zakelijk directeur van het Rijksmuseum 4,5
Genomineerd voor de prijs Marketeer of the Year 2009. Marketinghoogtepunten: de RijksWidget, De 250 Rijksten van de 17e Eeuw samen met de Quote, en de samenwerking met de HEMA. En tentoonstellingen als die van Damien Hirst. Resultaat: ‘Een kind van 9 jaar schrijft na een bezoek een werkstuk over Hirst ipv James Bond. Het bewijs dat de bezoeker wordt geraakt door het Rijksmuseum. De ontmoeting werkt.’

81 (40) Ronald van Amerongen (49), international brand director Grolsch (5,9) 4,4
Het afgelopen jaar stond voor Van Amerongne in het teken van de integratie van Grolsch in het SABMiller concern. Van Amerongen zit nu voor de helft van de tijd in Londen en is verantwoordelijk voor de internationale uitrol van Grolsch. Dat betekende een netwerk opbouwen binnen SABMiller, ontwikkeling van een wereldwij-de posiitonering en global assets (waaronder een wereldwijd inzetbare reclame-campagne). In 2009 wordt Grolsch geintroduceerd in een aantal nieuwe markten. Stond aan de wieg van Cheersch.

82 (69) Floris van Bommel, directeur research & design bij Van Bommel (4,8) 4,4
Zorgt voor vernieuwing en verjonging bij Van Bommel herenschoenen, onder andere door de schoenen van het merk by Floris van Bommel, maar ook door vernieuwende marketing.

83 (71) Joost Manassen, algemeen directeur Bickery Food Group (4,6) 4,3
Was een aantal jaren algemeen directeur van Douwe Egberts Nederland, maar schrapte zijn eigen functie in een een reorganisatieplan. Wilde ondernemer worden en is sinds een paar jaar mede-eigenaar van Bickery Food Group, dat producten levert aan supermarkten, zoals Capri Sonne, dat tegenwoordig weer helemaal terug is.

84 (74) Kees Gabriels, commercieel directeur Neckermann.com Nederland en België (4,5) 4,3
Neckermann transformeert van klassiek postorderbedrijf naar een top3 internetbedrijf. 2008 was het beste jaar qua winstgevendheid sinds 2003, het aandeel internet in omzet steeg naar 65 procent in de laatste maand. In 2009 zal het merk zich nog meer dan anders richten op de ‘gewone’ Nederlander. Gabriels is vanaf 1 juni lid van het kernbestuur van Thuiswinkel.org.

85 (76) Hans Gillis RI RM (58), global director consumer insight en regional director Centraal Europa Experian (4,4) 4,3
CRM-pionier in de jaren tachtig. Breekt graag een lans voor meer accountability in marketing. Voorzitter van de Register Marketeers.

86 (88) Yuri van Geest, adviseur cross digitale media (4) 4,2
Van Geest is mede-oprichter van mobilemarketingbureau SPRX-Mobile en de community rond Mobile Monday Amsterdam, de grootste MoMo ter wereld, met inmiddels 2600 leden. Werkt voor Direct Wonen (affiliate marketing, sEO en SEA), Postcode Loterij, De Waag, BVH, Essent, T-Mobile, Rabobank, MIT, Pon Automobiel en Vodafone, voor de laatste organiseerde hij -samen met onder andere Harry Odenhoven- de wedstrijd Mobile Clicks voor beste mobiele internet start-up. In 2009 wordt deze wedstijd uitgerold in Groot Brittannië. Jureert bij de Spin Awards, in de categorie Mobiel en schrijft over trends en innovatie voor Emerce.

87 (82) Diederik Karsten (52), managing director UPC (4) 4,1
Speelde een grote rol in de strijd van de kabelbranche tegen glasvezelinitiatieven, onder andere met de introductie van Fiber Power Internet. UPC is nu naar eigen zeggen weer de eerste met het snelste internet.
Daarnaast verbeterde Karsten de klanttevredenheid, ook intern: UPC won recent een National Contact Center Award in de categorie HRM, voor het speciaal voor de call center-medewerkers ontwikkelde carrièrepad.

88 (-) Guido van Woerkom (54), hoofddirecteur ANWB 4,1
De ANWB is allang niet zo stoffig meer als een paar jaar geleden, en dat is voor een groot deel te danken aan Van Woerkom, oud-directeur van reclame- en pr/bureau Signum. Van Woerkom werkte lang bij Albert Heijn, eerst als management-trainee operations, daarna als bedrijfsleider, hoofd interne communicatie en hoofd kwaliteitscampagne. Hij is sinds kort juryvoorzitter bij de Effies.

89 (-) Stephan van Kruisselberge, vice president marketing Emea bij TomTom 4
Echt goed met TomTom gaat het niet, maar volgens Van Kruisselberge is de markt nog jong. Hij is dit jaar 1 van de genomineerden voor de Marketeer of the Year-prijs. TomTom ziet nog een grote doelgroep die overtuigd moet worden van de meerwaarde van het apparaat, Het bedrijf wil dat doen door meer te focussen op beleving en nieuwe diensten.

90 Marnix Bügel, oprichter en directeur MIcompany 4
De Marketing Intelligence-man. Rekent en verzamelt harde feiten voor klanten als Microsoft (volgde een jaar lang alle Nederlandse abonnees van MSN Messenger en mag dat nu ook wereldwijd gaan doen), alle merken van KPN, Sanoma en de NS.

91 Wijnand Jongen, voorzitter Thuiswinkel.org 4
Sinds 2000 directeur van Thuiswinkel.org en sinds die tijd bezig om het imago van thuiswinkelen te verbeteren en het vertrouwen in online shoppen te vergroten. DM-man van het Jaar 2006.

92 (65) 92 Henk Spoon (53), partner Brandbalance (5) 4
Heeft zich als zelfstandig adviseur in het afgelopen jaar voornamelijk bezig gehouden met het projectmatig adviseren van een aantal klanten, waaronder Private Equity en Deutsche Bahn.

93 Lennard Hoornik, head of global marketing Sony Ericsson 4
Hoornik werkte eerder voor Sony Ericsson’s business in Azië. Hij is verantwoordelijk voor de lancering van het merk Sony-Ericsson in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

94 (75) Barbara Vulto, Directeur Marketing & Communicatie IBM Benelux (4,4) 3,9
Vulto geeft binnen IBM tegenwoordig leiding aan de geintegreerde afdelingen communicatie, marketing en corporate responsability. Bestuurslid van het NIMA

95 (-) Hadewijch Kuiper, CMO Triodos 3,9
Hiervoor consultant bij VODW Marketing. In tegenstelling tot de meeste banken zit het met het imago van Triodos wel goed. De duurzame bank won onlangs een Consumentenbond Award.

96 (-) Ilse Lasschuijt, hoofd marketing, communicatie en internet bij Nuon 3,9
Tevens lid van de Reclame Code Commissie. Nuon maakt momenteel een lastige tijd door, met de prijzenoorlog die woedt op de energiemarkt.

97 (85) Linda de Borst RM MPA, manager of sector marketing management en marketing manager innovation bij IBM Benelux 4) 3,9
Op dit moment onderzoekt ze sociale innovatie als onderdeel van de Smarter Planet-strategie van IBM. Linders probeert binnen deze strategie de marketingafdelingen van de verschillende product- en klantgroepen meer klantgericht te laten denken. Linders is voorzitter van het Nima C Genootschap, zit in het College RM bestuur en werkt vanuit het laatste aan de taskforce Greenmarketing, dat dit najaar moet resulteren in een kennissessie en white paper.

98 (54) Peer Swinkels (33), marketingdirecteur Bavaria (5,5) 3,9
Bavaria richt zich meer en meer op de wereld buiten Noord-Amerika en West-Europa. Het biermerk organiseerde vorig jaar voor het eerst Bavaria City Racing in Moskou en heeft een partneship met AC Milan. De internationale campagne ‘Where do you share’ is in 2008 verrijkt met nieuwe commercials, billboards en merchandising, variërend van een trendy kledinglijn tot mobile bars, de zogenaamde blue spots. Op televisie zagen we de revival van het ‘Pookje’ (Bavaria Malt), en met de ‘Life is Life’ commercial werd de officiële aftrap gegeven voor de nieuwe campagne ‘Zo.’ .

99 (79) Marcel Joosten (40), marketingdirecteur Albron (4,3) 3,8
Joosten was tot 1 maart 2009 marketingdirecteur retail Douwe Egberts Nederland, en is dat nu bij foodservicebedrijf en cateraar Albron. Hoogtepunten in 2008: De derde Burendag (mét Maxima), de lancering van Black, de uitrol van een Koffie & Kado-formule en de introductie van Pickwick Fruit Welness. Joosten is bestuurslid bij de SAN en lid van de Nima TMC club.

100 (97) Rolf van Woerkom RM (48), directeur marketing & sales Zwitserleven (3,3) 3,7

3 responses to “Top 100 Dutch Marketeers

  1. I would like to take half a minute of my time to leave you a comment by saying: please continue with your articles, I truly enjoypreferedthem.

  2. coming across an interesting website takes much time, so I felt really lucky when I found this article.

  3. You are my favourite website, I read your articles everyday.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s