SLECHT GAAN OP DINSDAG

korfbal

Zo met dat lenteweer in aantocht is het een stuk lastiger om te haten. Als voorzorgsmaatregel begon ik dan ook afgelopen zondag al na te denken over deze SLECHT GAAN OP DINSDAG. Gelukkig kreeg ik zondagavond hulp van m’n trouwe vriend de afstandsbediening. Ik zapte namelijk per ongeluk langs een verslag van een korfbalwedstrijd op RTV Noord-Holland.

Ik krijg een combinatie van enorme plaatsvervangende schaamte en explosieve woede bij het kijken naar deze non-sport. Ten eerste: welke zichzelf respecterende man haalt het in z’n hoofd om te gaan korfballen? Ten tweede: welke zichzelf respecterende vrouw haalt het in haar hoofd om te gaan korfballen? Ten derde: welke zichzelf respecterende groep mannen en vrouwen halen het in hun hoofd om zich in een team te verenigen, op zoek te gaan naar lotgenoten, en vervolgens in competitieverband te gaan korfballen? En ten vierde: welke zichzelf respecterende televisiezender haalt het in z’n hoofd om ook maar 1 seconde zendtijd aan korfbal te besteden?

Toch wel enigszins benieuwd naar waar deze mensonterende sport vandaan komt ben ik eens even flink het internet op gegaan. Het bleek dat korfbal in 1902 door Nico Broekhuysen werd verzonnen. In 1903 richtte hij de Nederlandse Korfbal Bond op.

nice-broekhuysen
Nico Broekhuysen: geen visionair

Korfbal werd, thank god, vanaf het begin al een beetje in het verdomhoekje gestopt. In hetzelfde jaar dat de Bond werd opgericht schreef een krant een zeer treffende beschouwing: “Korfbal is een monster, dat zijn klauwen naar alle zijden uitstrekt.” Een diepe buiging naar de nabestaanden van deze journalist.

Maar toen stuitte ik op iets vervelends. En eigenlijk was het stiekem ook wel gewoon lekker voor me. M’n straf voor het haten zullen we maar zeggen. Ik blijk me namelijk al 4 jaar lang 5 dagen in de week te bevinden in de straat waar de allereerste korfbal wedstrijd ter wereld werd gespeeld.

Bedankt Jan Luijkenstraat.

SLECHT GAAN OP DINSDAG

PS) Als bonus dit filmpje van Raymon “Sjakie” Hoekman, Jelmer “Jodokes” Jonker, Remco “Remcos” Hultink en Sven “The Man” Jonker, die in een knappe 2.25 min. hun kansen bij de meisjes voor de eerstkomende 8 jaar on hold zetten.

One response to “SLECHT GAAN OP DINSDAG

  1. Haten op korfbal is een beetje haten op Down-syndromers. Lekker.

Leave a Reply

