Martin Bril x Niceandimportant.com

martin-bril

The talented Linda Valkeman wees me er op dat ik een overeenkomst heb met Martin Bril. Hij gaat namelijk ook heel slecht op Draaiorgels.

Jammer genoeg schreef hij z’n column op 9 Februari 2008, wat niet alleen veel eerder was dan mijn SLECHT GAAN OP DINSDAG van deze week, maar ook nog eens niet op een dinsdag viel.

Dus, met het risico dat ik mezelf verdachte maak van het plegen van plagiaat: check hoe Martin Bril er over denkt:

DRAAIORGELS

Het is vrolijk bedoeld, geloof ik: draaiorgelmuziek. Maar het heeft ook iets hysterisch. Zeker als je bedenkt dat zo’n orgel door winkeliersverenigingen wordt uitgenodigd op drukke dagen te komen spelen. Dan moet er wel iets achter zitten. Leer mij de middenstand kennen.

Mijn idee is het dat het draaiorgel er niet zozeer is om vreugde en blijdschap te verspreiden alswel verwarring, ergernis en woede.

Draaiorgelmuziek is een rechtstreekse aanslag op die delen van de hersenen die over beheersing en redelijkheid gaan. Wie maar genoeg draaiorgelmuziek om zich heen hoort, verandert vanzelf in een primitieve consument. Bijna uit wraak op die kutmuziek koop je de eerste de beste zonnebril, zelfs als het regent en zelfs als je er al drie hebt. Het draaiorgel wekt de impulsaankoop niet rechtstreeks op, maar schakelt wel het verstand uit dat normaal gesproken de impulsaankoop verhindert. Zo denk ik erover.

Dan is er het misverstand dat draaiorgelmuziek oud-Hollands gezellig is. Draaiorgelmuziek is misdadig slecht. Draaiorgelmuziek is net zo Hollands als de doedelzak of de panfl uit. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het mooi vindt. (Nou ja, de broer van een vriend van mij heeft er een zwak voor, maar aan hem zit een steekje los, ook zonder draaiorgels.) Wat mij betreft heeft dit trouwens niet alleen met de verschrikkelijke klanken van het orgel te maken, maar ook met de bijbehorende orgeldraaiers.

Ten eerste zie je een orgeldraaier nooit aan zijn orgel draaien. Het enige wat hij doet is met zijn koperen centenbak zwaaien en schudden.

Ten tweede kijkt hij nooit vrolijk. We moeten zijn muziek leuk en gezellig vinden, maar hij is zelf degene die er het minst van lijkt te houden. Vanuit een oogpunt van maximale opbrengst lijkt me dat een onverstandige insteek, maar ja, ik ben geen orgeldraaier.

Ten derde, en in het verlengde van bovenstaande: waarom is de orgeldraaier met zijn centenbak altijd zo opdringerig? En waar komt zijn grote verongelijktheid vandaan? Het lijkt wel alsof hij vindt dat hij recht heeft op onze bijdrage in zijn centenbak! Geef je niks, dan kan je een klap voor je kanis krijgen, of een snauw toe.

Toch is het draaiorgel onuitroeibaar. Je zou zeggen: er moet een keer een eind komen aan zo’n fenomeen, maar nee, iedere zaterdag duiken die krengen weer op in de winkelstraten. Er zou eens uitgebreid onderzoek naar het effect van die muziek op het menselijk brein moeten worden gedaan. Dan kan minister Klink eindelijk ingrijpen. Dat wil deze regering toch zo graag? Over ons waken en in ons eigen belang grenzen stellen? Maar het draaiorgel aanpakken, ho maar; nee, dat zie ik niet gebeuren. Zou er een aantoonbaar verband zijn tussen draaiorgelmuziek en de omzetcijfers van de winkels in de nabije omgeving van de rampmuziek? Dat zou ik willen weten. Ja, we moeten in de harde cijfers geloven. En als het verband er niet is, dan zul je net zien dat de mensen hun woedende impulsaankopen een paar straten verderop doen. Dat kan bijna niet anders.

Ik zou hier niet over zijn begonnen als ik niet laatst op een zonnige zaterdagmiddag het plan had opgevat een wandeling door de stad te maken.

Overal draaiorgels! Weg mooie zaterdagmiddag! Ook was ik er niet over begonnen als ik niet een brief van Nico Gerbezon had gekregen.

Hij attendeerde me op het uitgerekend te Assen gevestigde draaiorgelmuseum dat met sluiting wordt bedreigd. Het museum schijnt namelijk ergens op een oud bedrijventerrein gevestigd te zijn, in een schamele loods, en nu moet het terrein wijken voor een Asser nieuwbouwwijk. Nu ligt het me net iets te voor de hand om de ondergang van het museum toe te juichen. Ik ben juist voor de museale status van het draaiorgel. Alles beter dan een draaiorgel in de openbare ruimte. Oké, doedelzakken, die zijn ook niet fi jn. Weg met alle muziek in de open lucht, zou ik zelfs willen roepen.

Leave a Reply

