22.08.2000 – 22.08.2009

Een jaar en een paar maanden geleden had ik een heel mooi gesprek met mijn oud-collega en vriend Fred. Hij wist op dat moment dat hij binnen een paar maanden de strijd tegen kanker zou gaan verliezen en we hadden het over de muziek die hij zou gaan uitkiezen voor z’n begrafenis. Het was een surrealistisch, droevig en tegelijkertijd hilarisch gesprek. Het werd uiteindelijk een prachtige begrafenis met een flinke dosis humor vanwege de muziek.

Ondanks dat ik dat gesprek al een keer eerder had gevoerd maakte het diepe indruk op me. Uiteraard ga je dan zelf ook nadenken over welke muziek je zou willen laten horen als je defnitief stopt met lekker gaan. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik ga sowieso de theme song van Schnidler’s List pompen. Huilen moeten ze!

Het feit dat het m’n ego streelt als ze een traantje voor me wegpinken is natuurlijk niet de echte reden voor die muziekkeuze. Die ligt ‘m iets dat vandaag precies 9 jaar geleden gebeurde. Op dinsdag 22 Augustus 2000 overleed mijn moeder aan kanker. Ik was toen net 17 en heb het daar uiteraard best zwaar mee gehad. In de jaren daarna heb ik het allemaal kunnen verwerken (kkirritant trouwens als mensen dan zeggen “het allemaal een plekje kunnen geven” maar dit terzijde) en als ik er op terug kijk zie ik er ook de ‘positieve’ kanten van in. Ik ben er toch wel van gegroeid.

Vandaag is het dus zoals ieder jaar rond dit tijdstip 22 augustus. Nou heb ik in principe niet zo veel met het begrip sterfdag. Ik zie er de symboliek niet echt van in. Feit is wel dat je op zo’n dag altijd even je eigen leven bekijkt en bedenkt wat je moeder daar dan wel of niet van had gevonden. Nou Mama, ik kan je vertellen dat je zoon best wel fucking absurd lekker aan het gaan is!

Lieve lezer, je begrijpt natuurlijk wel dat de symbolische waarde van de Schindler’s List theme song was dat mijn moeder hetzelfde nummer op haar crematie heeft laten horen. Alexander McQueen gebruikte hetzelfde stuk tijdens een legendarische show waarin hij Kate Moss in 3D hologram liet projecteren. Vandaar dit filmpje.

Een ode aan mijn moeder.

2 responses to “22.08.2000 – 22.08.2009

  1. Slecht nieuws, maar mooi gesproken Perre :-(

  2. heel mooi!
    en denk dat iedereen daar meer over na zou moeten denken, dat maakt het ook makkelijker voor de nabestaanden om het te verwerken.
    ze/hij heeft het immers zo zelf gewild.

Leave a Reply

